Fizjoterapia sportowa

Obszar nowoczesnej fizjoterapii zajmującej się pracą ze sportowcami oraz osobami aktywnie uprawiającymi sport

Czym jest fizjoterapia sportowa

Fizjoterapia stała się bardzo ważnym aspektem sportu, gdzie sprawdza się nie tylko wtedy, kiedy kontuzjowanego sportowca należy postawić na nogi, ale także jako sposób prewencji urazów. Fizjoterapia sportowa to dział nowoczesnej fizjoterapii, która zajmuje się pracą ze sportowcami oraz osobami aktywnie uprawiającymi sport. Całokształt jej działań jest nastawiony na wspomaganie efektywności treningów, optymalizowanie osiągnięć sportowych oraz regeneracji powysiłkowej. Oprócz tego, fizjoterapia sportowa obejmuje także działania mające na celu przywrócenie sprawności pacjenta po przebytych urazach związanych z uprawianą przez niego dziedziną sportu.

Profilaktyka

W Fizjo Park nasi fizjoterapeuci stawiają profilaktykę na pierwszym miejscu. Staramy się uświadamiać naszych Pacjentów, jak ważne są działania w czasie treningów i nie tylko. Rehabilitacja sportowa pomaga poradzić sobie z tymi wszystkimi wyzwaniami, czyli m.in.:
- utrzymać organizm w pełnej sprawności,
- rozluźnić spięte, przeciążone mięśnie,
- zregenerować organizm po wysiłku fizycznym,
- usunąć ból, obrzęki lub skurcze pojawiające się po treningach,
- odzyskać sprawność po wypadkach lub kontuzjach,
- wyleczyć nawracające urazy.

Zaznaczamy, że warto na biążąco być pod stałą opieką fizjoterapeuty, który będzie dbał o nasze zdrowie.

Korzyści z regularnej pracy z fizjoterapeutą sportowym

Praca z fizjoterapeutą składa się z zajęć indywidualnych lub w parze, a także z zajęć wykonywanych samodzielnie przez Pacjenta. Podstawą rehabilitacji sportowej są techniki powięziowo-mięśniowe i trening personalny, które:
- poprawiają kondycję, szybkość i zwinność,
- poszerzają zakres wykonywanego ruchu,
- poprawiają siłę, wytrzymałość oraz elastyczność,
- zwiększają kontrolę nerwowo-mięśniową, np. równowagę i koordynację,
- usprawniają wykonywanie ruchów typowych w danym sporcie,
- korygują nieprawidłowe schematy ruchowe,
- zwiększają i utrzymują wydolność układu krążeniowo-oddechowego
Dzięki takiej pracy możemy osiągnąć mnóstwo korzyści. Taki element fizjoterapii jest nieodłącznym elementem procesu treningowego i nie tylko. Dzięki temu możemy poprawić wyniki sportowe, przyśpieszyć odnowę biologiczną organizmu, przygotować organizm do większej aktywności fizycznej, a co najważniejsze zapobiegać przyszłym chorobom, urazom i kontuzją.

Metody fizjoterapii sportowej w Fizjo Park

Nowoczesna fizjoterapia sportowa ze sportowcami i amatorami wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii oraz biomechaniki. Najważniejsza jest tu diagnostyka oraz prewencja przyszłych urazów. Do nowoczesnych, kompleksowych i skutecznych metod terapii w sporcie należą m.in techniki powięziowo-mięśniowe i trening personalny, a także zabiegi terapeutyczne.
Diagnostyka funkcjonalna
Prawidłowa diagnostyka jest kluczem do udanej terapii. W Fizjo Park wyróżnia się subiektywne badanie podmiotowe (wywiad), obiektywne badanie przedmiotowe (oglądanie, palpacja, testy diagnostyczne) i badania dodatkowe (badania obrazowe, laboratoryjne). Tylko taka droga zapewni Pacjentowi właściwe dobranie terapii.
Medyczny trening rehabilitacyjny
Kinezyterapia jest jedną z metod fizjoterapii. Polega ona na leczeniu ruchem, jest określana jako gimnastyka lecznicza lub ćwiczenia usprawniające. W kinezyterapii bardzo ważny jest ruch , który traktuje się jako środek leczniczy mający wpływ na cały organizm. Efekty ćwiczeń fizycznych o charakterze leczniczym obejmują m.in. zwiększenie wytrzymałości mięśni, poprawę ogólnej wydolności organizmu, poprawę ruchomości stawów, korekcję nieprawidłowych nawyków ruchowych.
Terapia nabytych urazów
Fizykoterapia to rodzaj rehabilitacji medycznej, typ fizjoterapii. Podczas fizykoterapii wykorzystuje się w celach leczniczych zjawiska fizyczne takie jak prąd elektryczny, światło, magnetyzm, ultradźwięki oraz niską temperaturę i oddziałuje za ich pomocą na zmienione chorobowe miejsca. Celem fizykoterapii jest usprawnienie mięśni po urazach, na przykład złamaniach oraz uśmierzenie bólu, a co za tym idzie poprawa komfortu życia w przewlekłych schorzeniach.
Odnowa biologiczna + profilaktyka
Terapia manualna to metoda fizjoterapii wykorzystująca cały wachlarz technik, chwytów i pozycji ułożeniowych pacjenta. W terapii manualnej stosuje się techniki diagnostyczne oraz terapeutyczne w celu wykrycia przyczyn oraz opracowania metod leczenia schorzeń kręgosłupa i układu ruchu. Wskazaniami do terapii manualnej są m. in.: bóle okolicy krzyżowo-lędźwiowej kręgosłupa, rwa kulszowa, bóle mięśni czy bóle głowy.
Trening przygotowania motorycznego
Mechaniczny drenaż limfatyczny, nazwany również pneumatycznym masażem sekwencyjnym, to rodzaj masażu uciskowego, którego zasadniczym celem jest pobudzenie krążenia limfy, odpowiedzialnej za usuwanie z komórek zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Dzięki temu dochodzi do zmniejszenia złogów limfatycznych i obrzęków kończyn, a także redukcji cellulitu i zwiększenia jędrności skóry. Następuje również pobudzenie krążenia krwi, dzięki czemu tkanki są lepiej odżywione i dotlenione.
Zabiegi fizykalne

Pierwsze spotkanie terapeutyczne GRATIS

Kto zajmuje się fizjoterapią sportową

Absolwent Fizjoterapii AWF w Poznaniu. Jest trenerem medycznym, certyfikowanym terapeutą wg. koncepcji modelu zniekształcenia powięzi (FDM). By zniwelować ból, podczas pracy z urazami pacjentów wykorzystuje masaże tkanek głębokich oraz zajmuje się terapią blizn. W swojej pracy zawodowej poza gabinetem, wykorzystuje trening oparty na systemach mięśniowo - powięziowych, ponieważ wierzy, że bardzo dobrze wzmacnia ciało oraz poprawę funkcjonalność człowieka. Wśród pacjentów promuje profilaktykę zdrowym ruchem. Pracuje ze sportowcami na każdym poziomie zaawansowania.

Jakub Gitlin

Trener przygotowania motorycznego. Absolwent AWFiS w Gdańsku. Zdobył szerokie kwalifikacje, jest instruktorem przygotowania motorycznego, gimnastyki sportowej oraz instruktorem narciarstwa zjazdowego. Boks jest jego pasją od lat, był zawodnikiem zdobywającym medale a teraz, trenerem bokserskim. Swoją wiedzę zdobytą podczas studiów, czasu, gdy był zawodnikiem a obecnie trenerem, wykorzystuje w pracy z urazami z jakimi przychodzą pacjenci.