Rehabiliacja i terapia lecznicza bólu

Wybierzemy dla Ciebie najlepszy rodzaj terapii i pokonamy wspólnie Twój ból!

Rola fizjoterapeuty w przewlekłym bólu

Ból towarzyszy niemal każdej chorobie bądź patologii i jest sygnałem świadczącym o nieprawidłowościach w organizmie człowieka. Każdy odczuwa ból, który jest zdrową reakcją w ciele. Jednak gdy ból nie ustępuje, może rozwinąć się ból przewlekły. Najczęściej jest to przewlekły ból pleców.
Przewlekły ból często prowadzi do pogorszenia fizycznego, ograniczonej zdolności funkcjonalnej i stresu emocjonalnego. Fizjoterapeuci mogą jednak odgrywać ważną rolę w leczeniu przewlekłego bólu, ponieważ nasz zawód pozwala nam zrozumieć ograniczenia i dysfunkcje z tego wynikające. Współpracując z fizjoterapeutą, który rozumie ból, macie możliwość leczyć objawy w sposób holistyczny w celu poprawy jakości życia. Fizjoterapeuta wyznaczy pacjentowi konkretne cele, które można osiągnąć, odpowiadające ich stylowi życia. Fizjoterapia musi również uwzględniać szczególny stan pacjenta i jego samopoczucie, aby umożliwić mu postęp na drodze do wyzdrowienia.

Pierwsza wizyta - zdefiniowanie problemu

Fizjoterapeuta już przed przeprowadzeniem wywiadu wyciąga wiele wniosków, zwracając uwagę m.in. poruszanie się pacjenta czy sposób wskazania miejsca objawów. Następnym krokiem, po dokładnym wywiadzie i ustaleniu przeciwwskazań, jest przeprowadzenie specjalnie wyselekcjonowanych testów diagnostycznych, dokładna obserwacja i palpacja kluczowych dla problemu obszarów ciała, które są niezmiernie istotnym punktem przywracania prawidłowych stanów ruchu. Fizjoterapeuta w badaniu pacjenta zwraca nie tylko uwagę na napięcia mięśniowe i ból w danej okolicy. W procesie diagnostycznym istotne jest także m.in.:
-oglądanie skóry (przebarwień, uwodnienia),
- napięć mięśniowych,
- przesuwalności tkanek,
- sprawdzenie zakresów ruchu,
- siły mięśniowej,
- jakości ruchu.
Wszystkie wnioski, które fizjoterapeuta wraz z pacjentem są w stanie wyciągnąć podczas pierwszej wizyty pozwalają określić cel terapii. Następnie dzięki temu można zaplanować odpowiednio dobraną fizjoterapię.

Narzędzia walki z bólem w Fizjo Parku

Nowoczesna fizjoterapia w walce z bólem wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii oraz biomechaniki. Najważniejsza jest diagnostyka. Tylko wtedy można odpowiednio dobrać rehabilitację. Do nowoczesnych, kompleksowych i skutecznych metod leczenia bólu i pracy z pacjentem należą różne metody fizjoterapeutyczne, które stosujemy w Fizjo Parku.
Kompleksowa diagnostyka
Prawidłowa diagnostyka jest kluczem do udanej terapii. W Fizjo Park wyróżnia się subiektywne badanie podmiotowe (wywiad), obiektywne badanie przedmiotowe (oglądanie, palpacja, testy diagnostyczne) i badania dodatkowe (badania obrazowe, laboratoryjne). Tylko taka droga zapewni Pacjentowi właściwe dobranie terapii.
Kinezyterapia
Kinezyterapia jest jedną z metod fizjoterapii. Polega ona na leczeniu ruchem, jest określana jako gimnastyka lecznicza lub ćwiczenia usprawniające. W kinezyterapii bardzo ważny jest ruch , który traktuje się jako środek leczniczy mający wpływ na cały organizm. Efekty ćwiczeń fizycznych o charakterze leczniczym obejmują m.in. zwiększenie wytrzymałości mięśni, poprawę ogólnej wydolności organizmu, poprawę ruchomości stawów, korekcję nieprawidłowych nawyków ruchowych.
Fizykoterapia
Fizykoterapia to rodzaj rehabilitacji medycznej, typ fizjoterapii. Podczas fizykoterapii wykorzystuje się w celach leczniczych zjawiska fizyczne takie jak prąd elektryczny, światło, magnetyzm, ultradźwięki oraz niską temperaturę i oddziałuje za ich pomocą na zmienione chorobowe miejsca. Celem fizykoterapii jest usprawnienie mięśni po urazach, na przykład złamaniach oraz uśmierzenie bólu, a co za tym idzie poprawa komfortu życia w przewlekłych schorzeniach.
Terapia manualna
Terapia manualna to metoda fizjoterapii wykorzystująca cały wachlarz technik, chwytów i pozycji ułożeniowych pacjenta. W terapii manualnej stosuje się techniki diagnostyczne oraz terapeutyczne w celu wykrycia przyczyn oraz opracowania metod leczenia schorzeń kręgosłupa i układu ruchu. Wskazaniami do terapii manualnej są m. in.: bóle okolicy krzyżowo-lędźwiowej kręgosłupa, rwa kulszowa, bóle mięśni czy bóle głowy.
Drenaż limfatyczny mechaniczy (BOA)
Mechaniczny drenaż limfatyczny, nazwany również pneumatycznym masażem sekwencyjnym, to rodzaj masażu uciskowego, którego zasadniczym celem jest pobudzenie krążenia limfy, odpowiedzialnej za usuwanie z komórek zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Dzięki temu dochodzi do zmniejszenia złogów limfatycznych i obrzęków kończyn, a także redukcji cellulitu i zwiększenia jędrności skóry. Następuje również pobudzenie krążenia krwi, dzięki czemu tkanki są lepiej odżywione i dotlenione.
Terapia falą uderzeniową
Fala uderzeniowa to fala akustyczna, definiowana jako fala gwałtownego wzrostu ciśnienia, wycelowana w obszary będące przyczyną bólu przewlekłego. Terapia falą uderzeniową przyczynia się do przyspieszenia procesu zdrowienia poprzez pobudzenie cyrkulacji krwi oraz stymulację metabolizmu. Co więcej, fala uderzeniowa wpływa na rozpuszczenie zwapniałych fibroblastów, zwiększenie produkcji kolagenu, a także zmniejszenie napięci mięśni.
Masaże lecznicze
Masaż leczniczy jak sama nazwa wskazuje ma na celu oddziaływanie lecznicze na tkanki pacjenta. Terapeuta wykorzystuje do tego celu odpowiednie techniki m.in: głaskanie, ugniatanie, rolowanie, naciskanie, masaż poprzeczny lub inne metody zaczernięte nawet z terapi manualnej, wszystko po to aby przyspieszyć przepływ kwi i związków odżywczych do obolałych, chorych okolic ciała i dzięki niemu uzyskać efekt leczniczy. Masaż leczniczy jest dobrym rozwiązaniem przy pojawiających się bólach kręgosłupa oraz mięśni i więzadeł, które go otaczają.

Pierwsze spotkanie terapeutyczne GRATIS

Kto zajmuje się rehabilitacją i terapią bólową

Absolwent Fizjoterapii AWF w Poznaniu. Jest trenerem medycznym, certyfikowanym terapeutą wg. koncepcji modeluzniekształcenia powięzi (FDM. By zniwelować ból, podczas pracy z urazami pacjentów wykorzystuje masaże tkanek głębokich oraz zajmuje się terapią blizn. W swojej pracy zawodowej poza gabinetem, wykorzystuje trening oparty na systemach mięśniowo - powięziowych, ponieważ wierzy, że bardzo dobrze wzmacnia ciało oraz poprawę funkcjonalność człowieka. Wśród pacjentów promuje profilaktykę zdrowym ruchem.

Anna Korneluk

Magister fizjoterapii. Absolwentka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Jej głównym obszarem zainteresowania jest terapia kobieca, czyli m.in. szeroko pojęta terapia zaburzeń dna miednicy czy stymulowanie szybkiego powrotu do formy w okresie połogu. Lubi również pracować z pacjentami bólowymi i pourazowymi, szczególnie ze schorzeniami kręgosłupa, barku i kolana. Wierzy, że nasze ciało tworzy jedną całość a każde jest inne, dlatego do pacjentów podchodzi indywidualnie i holistycznie, tak może rzetelnie odnaleźć źródło dolegliwości i skutecznie pomóc powrócić do sprawności.

Natalia Sosnowska

Absolwentka AWFiS w Gdańsku. Przez wiele lat trenowała siatkówkę i pływanie, dobrze zna najczęstsze urazy i wie jak je leczyć, dlatego postanowiła specjalizować się w odnowie biologicznej. Swoich pacjentów przekonuje, że prawidłowa regeneracja to niezbędny element treningu i klucz do sukcesów, nie tylko sportowców. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim terapie tkanek głębokich, masaż powięziowy, terapię punktów spustowych. Jest ogromną fanką nowoczesnych metod fizykoterapeutycznych.