Skrzywienia kręgosłupa u dzieci i młodzieży

Zadbaj o swoje dziecko i umów się na konsultację!

Fizjo Park - Centrum Aktywnej Fizjoterapii

Co to są wady postawy?

Wady postawy są coraz częstszym zjawiskiem wśród dzieci i młodzieży. Szacuje się, że problem ten dotyczy 50-60% populacji poniżej 18 r.ż. Poza przypadkami, w których podłożem są wady wrodzone lub określone schorzenia, wady postawy rozwijają się zwykle bez uchwytnej przyczyny. Dużą rolę odgrywa częste przyjmowanie nieprawidłowego układu ciała (np. garbienie się), prowadzące z czasem do rozwoju i utrwalenia się nawyku nieprawidłowej postawy . Pamiętaj jednak, że jako rodzic jesteś w stanie pomóc swojemu dziecku.
Teresa KokoszkaTeresa Kokoszka
17:03 18 Jan 22
Fizjoterapia na wysokim poziomie. Mega zgrany zespół świetnych fachowców. Dzięki nim można stanąć szybciej na nogi niż nam się wydaje. Pani Małgosia, Ania i Natalia dają z siebie wszystko. Pan Jakub również.
Klaudia FraczekKlaudia Fraczek
00:01 28 Nov 21
Z całego serca polecam! Moim zdaniem nie mają sobie równych, a fizjoterapeuci to specjaliści w swoim fachu. Jestem zachwycona. Bardzo mi pomogli.
Marcin99Marcin99
20:00 24 Nov 21
Gorąco polecam to miejsce 🙂 Profesjonalne i indywidualne podejście do każdego pacjenta. Pani Ania jest pełna cierpliwości, spokoju, zaangażowania oraz ogromnej wiedzy. Jeśli ktoś szuka dobrego fizjoterapeuty, to nie widzę innego kierunku niż Fizjo Park 🙂
Paweł DąbrowskiPaweł Dąbrowski
10:01 18 Nov 21
Trafiłem do nich z trzema wysuniętymi dyskami, polecam serdecznie, moment postawili mnie na nogi, obsługa mega profesjonalna, Pani Ania podchodzi do tematu z wielkim profesjonalizmem i nie tylko pomaga ale wszystko cierpliwie tłumaczy. Cieszę się że oddałem się w jej ręce 🙂
Wiktoria WiteckaWiktoria Witecka
10:31 25 Aug 21
Bardzo polecam! Zmagam się z częstym bólem pleców spowodowanym siedzącą pracą. Po wizycie u Pana Jakuba i terapii manualnej ból znacznie ustąpił. Dodatkowo Pan Jakub zaproponował mi zestaw ćwiczeń, które mogę samodzielnie wykonywać w domu w celu wzmocnienia mięśni pleców - od momentu, gdy zaczęłam je regularnie wykonywać, ból przychodzi znacznie rzadziej i nie jest tak intensywny, jak kiedyś.Wizyta w FizjoParku to czysta przyjemność - profesjonalne podejście do pacjenta oraz bardzo miła atmosfera. Na pewno odwiedzę to miejsce ponownie 🙂

Zadzwoń teraz

Kiedy jesteśmy najbardziej narażeni na wystąpienie wady postawy?

Ciało ludzkie zmienia się w raz z wiekiem, a nawet w ciągu dnia. Możesz to sprawdzić mierząc swój wzrost rano i wieczorem. Okazuje się, że rano możemy być kilka centymetrów wyżsi niż wieczorem. Dzieje się tak, ponieważ nieustannie działa na nas siła grawitacji, która ściąga całe ciało w dół. Najbardziej podatne są na to krążki międzykręgowe, które w dużej mierze składają się z wody. Pod koniec dnia, na skutek dźwigania ciężaru całego ciała, krążki międzykręgowe stają się nieco spłaszczone i odwodnione, dlatego możemy być niżsi o kilka centymetrów. Na szczęście po przespanej nocy krążki wracają do normy.
Krytycznym momentem w powstawaniu wad postawy są skoki wzrostowe, przypadające na okres 6-7 lat oraz 12-16 lat.
W tym wieku dziecko jest najbardziej podatne na wpływ rozmaitych czynników zewnętrznych, a rozwój układu mięśniowego nie nadąża za szybkim wzrostem kości. Z tego powodu powstają przeciążenia układu ruchu, mogące skutkować wadą postawy. Dlatego uczulam Cię, abyś szczególnie w tych okresach zwracał uwagę na zmiany postawy Twojego dziecka.

W czym pomagamy w Fizjo Park?

Skolioza

Skolioza kręgosłupa to boczne skrzywienie kręgosłupa, będące trójpłaszczyznową deformacją kręgosłupa polegającą na bocznym wygięciu w płaszczyźnie czołowej, odchyleniu w płaszczyźnie strzałkowej oraz odcinkowej rotacji osiowej.
Na powstawanie skoliozy wpływa najczęściej nieprawidłowa postawa podczas siedzenia oraz brak aktywności fizycznej. Na chorobę najczęściej zapadają dzieci, u których ujawnia się ona podczas ich rozwoju. Skoliozy nie należy ignorować, gdyż nieleczona może prowadzić do różnych powikłań.

Płaskie plecy

Plecy płaskie u dziecka to wada postawy w płaszczyźnie strzałkowej, polegająca na spłyceniu, bądź całkowitym zniesieniu naturalnych krzywizn kręgosłupa. Oznacza to, że gdy spojrzymy na dziecko z boku plecy będą proste.
Objawy?
Zmiany przeciążeniowe w przypadku pleców płaskichu dziecka, mogą wywoływać kilka objawów. Dziecko może odczuwać bóle kręgosłupa oraz okolicy obręczy barkowej. Kolejnym objawem może być subiektywne odczucie zmęczenia mięśni pleców, obręczy barkowej oraz obręczy biodrowej podczas aktywności ruchowej.
Dodatkowo wadzie może towarzyszyć ograniczenie ruchomości klatki piersiowej, co będzie prowadziło do zmniejszonej wydolności podczas długotrwałego wysiłku. Ponadto pogorszenie funkcji amortyzacyjnej może prowadzić do powstania bólów głowy.

Plecy wklęsłe (lordoza)

To wada postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej, zlokalizowana w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Jej cechą charakterystyczną jest pogłębienie fizjologicznej lordozy lędźwiowej. W normalnych warunkach odcinek lędźwiowy kręgosłupa wykazuje fizjologiczne wygięcie do przodu, tworząc lordozę lędźwiową. W warunkach patologicznych lordoza ta jest pogłębiona i wymaga postępowania korekcyjnego. Wielkość i ukształtowanie wygięcia uzależniona jest od takich czynników jak: predyspozycje genetyczne, wiek, budowa ciała, budowy sąsiednich odcinków kręgosłupa, ustawienie miednicy. Sylwetka osoby z plecami wklęsłymi odznacza się zaznaczonym wygięciem lordozy, wypiętym brzuchem oraz uwypuklonymi pośladkami. Nieleczona lordoza może się pogłębiać, zaburzać proporcje sylwetki, a przede wszystkim powodować poważne powikłania jak: przewlekłe bóle krzyża, zaburzenia trawienne, zaparcia, bóle brzucha, zaburzenia menstruacyjne, a także zaburzenia pracy nerek.

Okrągłe plecy

Plecy okrągłe charakteryzują się nadmiernym wygięciem kręgosłupa ku tyłowi. Mięśnie grzbietu ulegają znacznemu osłabieniu. Jeżeli wygięcie dotyczy jedynie górnej, piersiowej części kręgosłupa, mówimy o plecach kifotycznych.
Jeżeli natomiast wygięcie dotyczy całego kręgosłupa mamy do czynienia z kifozą totalną, zwaną także pozycją siedzeniową. Charakterystyczne dla sylwetki dziecka jest:
- wysunięcie głowy i barków do przodu
- spłaszczenie i zapadnięcie klatki piersiowej
- rozsunięcie i odstawanie łopatek od klatki piersiowej
Popularnie mówi się o takim dziecku, że się garbi. Mięśnie klatki piersiowej ulegają przykurczowi, co prowadzi do zaburzeń oddychania.

Zadzwoń teraz

Kto wykonuje terapię skrzywień kręgosłupa

Natalia Sosnowska

Absolwentka AWFiS w Gdańsku. Przez wiele lat trenowała siatkówkę i pływanie, dobrze zna najczęstsze urazy i wie jak je leczyć, dlatego postanowiła specjalizować się w odnowie biologicznej. Swoich pacjentów przekonuje, że prawidłowa regeneracja to niezbędny element treningu i klucz do sukcesów, nie tylko sportowców. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim terapie tkanek głębokich, masaż powięziowy, terapię punktów spustowych. Jest ogromną fanką nowoczesnych metod fizykoterapeutycznych. Uwielbia pracę z dziećmi i młodzieżą. Specjalista od różnorakich wad postawy.

Absolwent Fizjoterapii AWF w Poznaniu. Jest trenerem medycznym, certyfikowanym terapeutą wg. koncepcji modeluzniekształcenia powięzi (FDM. By zniwelować ból, podczas pracy z urazami pacjentów wykorzystuje masaże tkanek głębokich oraz zajmuje się terapią blizn. W swojej pracy zawodowej poza gabinetem, wykorzystuje trening oparty na systemach mięśniowo - powięziowych, ponieważ wierzy, że bardzo dobrze wzmacnia ciało oraz poprawę funkcjonalność człowieka. Wśród pacjentów promuje profilaktykę zdrowym ruchem.

Zadzwoń teraz +48 600 069 830