Fizjoterapia stomatologiczna

Wybierzemy dla Ciebie najlepszy rodzaj terapii i pokonamy wspólnie Twój ból!

Dysfunkcje stawu skroniowo – żuchwowego

Dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego to obecnie problem bardzo wielu osób. Dolegliwości, które towarzyszą temu zespołowi objawów to przede wszystkim: ból stawu i mięśni żucia podczas palpacji, przeskakiwanie żuchwy, bóle głowy, ból odcinka szyjnego kręgosłupa, szumy uszne, ból podczas poruszania gałką oczną. Zazwyczaj są one bagatelizowane przez pacjentów, dopiero wizyta u stomatologa lub fizjoterapeuty pomaga uświadomić skalę problemu.

Fizjoterapia stomatologiczna – wskazania

Do wskazań rehabilitacji stawów skroniowo-żuchwowych należą następujące dysfunkcje:

• fibromialgia z towarzyszącymi dolegliwościami okolicy głowy i szyi,
  • bruksizm,
  • bóle neuropatyczne jamy ustnej i twarzoczaszki,
  • dolegliwości nerwowo-naczyniowe, takie jak migrena czy napięciowe bóle głowy, bóle stawu skroniowo żuchwowego,
  • stany zapalne stawu skroniowo-żuchwowego,
  • wady postawy ciała,
  • dolegliwości bólowe odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa,
  • szczękościsk,
  • porażenie nerwu twarzowego,
  • szumy uszne,
  • przeskakiwanie żuchwy,
  • stany po złamaniu szczęki, żuchwy,
  • stany po ekstrakcji zębów,
  • wspomagająco przy leczeniu ortodontycznym.

Fizjoterapia stomatologiczna a napięciowe bóle głowy i migreny

Napięciowe bóle głowy oraz migreny to bardzo częsty problem wśród pacjentów udających się do gabinetów lekarskich. Częstokroć ich przyczyną jest przewlekłe napięcie struktur mięśniowo-powięziowych. Wspomniane napięcie może ulegać transferowi na więzadła oraz opony mózgowe, co z kolei może doprowadzić do jeszcze bardziej złożonych dysfunkcji czaszkowo-kręgosłupowych.

Fizjoterapia stomatologiczna a nadwrażliwość zębów i bruksizm

Bruksizm to nawykowe, nieświadome zgrzytanie zębami i zaciskanie ich. Określa się go jako problem o etiologii psychosomatycznej. Charakterystyczne są dyskomfort w trakcie palpacji mięśni żucia oraz okolicy karku. Bruksizm prowadzi m.in. do ścierania się zębów, ich znacznej nadwrażliwości, bólu żuchwy. W leczeniu stosuje się farmakoterapię, fizjoterapię stomatologiczną i szyny relaksacyjne.

Fizjoterapia stomatologiczna a ból stawu skroniowo-żuchwowego i przeskakiwanie żuchwy

Słyszalne trzaski i przeskakiwanie żuchwy to najczęściej objaw osłabionej koordynacji pomiędzy krążkiem stawowym a strukturą żuchwy. Według najnowszych badań blisko ¼ dolegliwości bólowych głowy jest związana z opisywanym zjawiskiem. Lekceważenie takiego stanu może doprowadzić do całkowitego zablokowania stawu skroniowo-żuchwowego i szczękościsku.

Fizjoterapia stomatologiczna a bóle kręgosłupa szyjnego

Dolegliwości bólowe odcinka szyjnego kręgosłupa mogą być związane ze wzmożonym napięciem okolicy narządu żucia. Przewlekły szczękościsk, skrócenie długości mięśni nadgnykowych i podgnykowych również sprzyjają występowaniu takich symptomów. Dodatkowo bólowi kręgosłupa szyjnego sprzyjać będzie wysunięcie głowy w przód, czyli tzw. protrakcja.

Patryk Krzyżanowski

Magister Fizjoterapii. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Zajmuje się głównie pacjentami neurologicznymi i ortopedycznymi. Specjalista masażu liftingującego twarzy – Kobido Up. W swojej pracy kładzie szczególny nacisk na kontakt z pacjentem w celu zdiagnozowania przyczyny dolegliwości. Do usunięcia problemu wykorzystuje m.in terapie tkanek miękkich, elementy terapii manualnych, mobilizację, rozluźnienie mięśniowo-powięziowe, masaż.

Ostatnio zdobywa wiedzę w temacie terapii problemów w obszarze czaszkowo-żuchwowym i czaszkowo-twarzowym, której dopełnieniem jest uczestnictwo w kursie CRAFTA (Cranial Facial Therapy Academy – Akademia terapii czaszkowo-twarzowej).

Terapia ta obejmuję problemy m.in szczękościsku, bruksizmu, bólu głowy, dolegliwości kręgosłupa szyjnego, bólu w stawie skroniowo-żuchwowym oraz takie schorzenia jak migreny, zawroty głowy, pisk w uszach.

Wysokie standardy praktyki

dr Małgorzata Kawa

Zależy nam na tworzeniu i utrzymywaniu wysokich standardów praktyki fizjoterapeutycznej i rehabilitacyjnej.

Podnosimy standardy praktyki fizjoterapeutycznej i rehabilitacyjnej, wspierając się doświadczeniem i wiedzą dr Małgorzaty Kawa, specjalistki odnowy biologicznej, kierownika Zakładu Terapii Manualnej Fizykoterapii i Odnowy Biologicznej w Gdańsku.

Umów się na bezpłatną konsultację